Wstęp do wizualizacji

Wizualizacja

Wizualizacja jest coraz powszechniejszą formą pracy z umysłem, której celem jest pobudzenie naszych ukrytych zasobów a tym samym rozwój osobisty.  Swą popularność zyskała szczególnie ostatnimi czasy w związku z filmem i książką „Sekret”. Czym tak na prawdę jest wizualizacja? Jak ją stosować i w jakim celu?

Opisując wizualizację tym którzy jeszcze nie mieli z nią kontaktu, należałoby ogólnikowo stwierdzić, iż jest to pobudzenie wyobraźni – tak na prawdę każdy z nas marząc, rozmyślając o przyszłości, bujając w obłokach – wizualizuje. Wizualizacja może mieć dwojaką formę – z jednej strony może służyć głebokiej relaksacji, wyciszeniu, podczas którego spada ciśnienie krwi, wyrównuje się oddech i praca serca, z drugiej strony może być również dobrym narzędziem pobudzającym nasz wewnętrzny potencjał, szczególnie jeśli mamy na myśli takie  aspekty życia jak osiągnięcia sportowe, relacje z innymi ludźmi, automotywację  czy też sfery wymagające usunięcia pewnych blokad, które przeszkadzają nam w tym by „iść dalej”.

Myśląc o wizualizacji nie powinno się jej traktować jako coś magicznego, niezwykłego, związanego z nadludzkimi siłami, lecz raczej jako jedną ze skutecznych i od lat stosowanych metod zarówno w psychologii jak i poza nią.  Umysł ludzki nie odróżnia tego co dostrzegamy wzrokiem od tego co możemy sobie wyobrazić i w podobny sposób reaguje zarówno na obraz rzeczywisty jak i obraz mentalny. Wizualizacja na początku może przychodzić z trudem,  jednak z czasem i z coraz częstszą praktyką, może stać się nieskomplikowanym narzędziem do pracy nad sobą.

Zaczynając pracę z wizualizacją można początkowo przeznaczać na nią nawet tylko 5 minut i stopniowo wydłużać czas, osiągając w końcu 30 minut; warto najpierw wyobrażać sobie proste rzeczy życia codziennego angażując wszystkie zmysły poprzez kolory, zapachy, odgłosy, faktury przedmiotów, które występują wśród nas.  Następnie można wyobrażać sobie różne przyjemne sytuacje, które wywołują zwykle pozytywne emocje jak np. pobyt na pięknej, piaszczystej plaży nad oceanem – warto zaobserwować wtedy jak reaguje na przyjemny obraz nasze ciało, jak odczuwamy emocje towarzyszące danemu obrazowi.

Opanowując sztukę wizualizacji możemy później wykorzystać ją do relaksacji, odprężenia, wyciszenia czy też  przed ciężkimi wyzwaniami dnia codziennego, jak np. wystąpienie publicze, wyobrażając sobie idealne rozstrzygnięcie sytuacji – przygotuje to umysł do danej rzeczywistości i pomoże zachować spokój w stresujących chwilach.

Tekst:  Sandra Gapińska

Bibliografia:

1.  Paul-Cavallier François „Wizualizacja”, Poznań 2009

2.  Richard Webster „Twórcza wizualizacja dla początkujących”, Warszawa 2008

3.  Dagmara Gmitrzak „Techniki relaksu. Jak osiągnąć harmonię ciała i umysłu” , Warszawa 2008

Reklamy

1 komentarz

Filed under Artykuły

One response to “Wstęp do wizualizacji

  1. Pingback: Odważyłam się marzyć! « Sandra Gapińska

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s